keskiviikko 28. huhtikuuta 2010

Kun ei kerran parempaakaan asiaa ole...

...niin liitynpä minäkin joukkoon tummaan ja osallistun omalta osaltani ehkä jo suurinpiirtein kaikki blogit kiertäneeseen 100 asiaa-haasteeseen. Siis, seuraa sata satunnaista asiaa minusta. Kiinnostaa tai ei, jännenpääkään juttua ei ole luvassa, sillä pukeutuminen on viime aikoina ollut linjaa verkkarit, shoppailua harrastettu akselilla S-Market-Kärkkäinen ja harrasteena ollut pihalla rynyäminen. How jännittävää is that? No, jokatapauksessa:

Enjoy/Kärsikää:

1. Olen syntynyt Etelä-Savossa, Mikkelissä.
2. Mikkelistä muutin opiskelun vuoksi lukion jälkeen Kuopioon.
3. Kuopiossa kävin Savonia-ammattikorkeakoulussa muotoilun koulutusohjelman ja olen siis vaatetusmuotoilija.
4. Inhoan käyttää itsestäni sanaa muotoilija, koska se ei mielestäni kuvaa ammattiani pätkääkään. Käytän siis yleensä mieluummin kansankielisempää vaatesuunnittelija-sanaa.
5. En koskaan suunnitellut sitä, mutta olen valmistuttuani ollut töissä vain ja ainoastaan lastenvaatteiden parissa.
6. Olen siinä mielessä onnekas, että vain murto-osa vanhoista luokkakavereistani on alan töissä. Useampi taitaa löytyä kaupan kassalta. Se on surullista, mutta oikeastaan, kuinka monta vaatesuunnittelijaa näin pienessä maassa tarvitaan?
7. Mielestäni vaatesuunnittelijoita koulutetaan siis aivan liikaa.
8. Kävin yläasteen liikuntapainotteisella luokalla.
9. Olin siihen aikaan himourheilija ja jossain vaiheessa ehkä vähän sairaalloisenkin kiinnostunut oman vartaloni puutteista.
10. Minusta on olemassa tuolta ajalta valokuvia, joissa näytän pelottavan laihalta lommoposkelta. Itse muistan tuolloin miettineeni vain sitä, miten kauhean lihava olenkaan.
11. Yläasteaikoihin kuuluu myös armoton Hanson-fanius. Oih ja voih miten ihania ne silloin olivatkaan. Nyt pojista on tainnut tulla jotain oksettavan tiedostavia nykyhippejä. Mmmbop...
12. Sairaan kaunis maailma on elokuva, joka minun tekee aina mieli katsoa vapun aikoihin. En tiedä miksi.
13. Olen lukenut kaikki Anna ystävämme-sarjan kirjat. Osan aika moneen kertaan... Voisin lukea niitä vieläkin ja uppoutua siihen ihanan turvalliseen romanttiseen maailmaan.
14. Minulla ei ole lempiväriä.
15. Sinisestä en ole oikeastaan koskaan välittänyt.
16. Erityisesti inhoan sinistä lasia.
17. Violetti lasi on sensijaan minusta hyvinkin kaunista.
18. Istutin viime viikolla siemeniä multaan.
19. Vesimelonin taimet olohuoneen takan reunalla ovat jo kymmensenttisiä.
20. Siskoni perhe tulee huomenna meille. Nähtiin vasta, mutta on taas mahtavaa nähdä. Omaa siskoaan ei koskaan näe tarpeeksi.
21. Omien läheisteni takia haaveilen välillä Mikkelissä asumisesta.
22. Totuus kuitenkin on, ettei se ole perheellemme hyvä ratkaisu. Ensinnäkään siellä ei ole minulle töitä, ja toiseksi olisimme silloin taas kaukana miehen suvusta. Oma sukuni on sen verran liikkuvampaa sakkia, että näin on ihan hyvä.
23. Välillä kuitenkin ihan itkettää kun on niin ikävä omiaan.
24. Olen muutenkin aikamoinen itkupilli ja herkkis. Itken niin ilosta kuin surusta ja olen oppinut olemaan häpeämättä sitä yhtään. Itku auttaa ja puhdistaa.
25. Maanantaina itkin sitä, että aloitan kahden viikon päästä työt. Tuntuu niin surulliselle, etten enää saa viettää päiviäni Puntin kanssa.
26. Tiedän kyllä, että Puntti pärjää hoidossa. Olen jo nyt huomannut, miten Puntti nauttii ihmisten seurasta ja miten varsinkin toiset lapset kiinnostavat. Itsekkäästi haluaisin kuitenkin omia vielä pikkuiseni ihan itselleni.
27. Puntti on oppinut lällättämään. Se on suloisen kuuloista kun pieni käheä ääni kieli poskella lällättelee.
28. En ole allerginen millekään muulle kuin heinälle. Onneksi sekin on helpottanut iän myötä.
29. Inhoan paprikaa. Syön sitä kyllä jos vaikka kylässä joku on sitä ruokaan laittanut, mutta kotona noukin kyllä paprikat pois ennen kuin alan syömään.
30. Ihmisten ennakkoluulot uusia ruokia kohtaan ärsyttävät minua.
31. En pystyisi olemaan kasvissyöjä. Olen oikea lihaa-ja perunoita-tyttö ja tarvitsen välillä kunnon pihvin.
32. Syöminen ylipäätään on minusta aika mukavaa.
33. Tällä hetkellä pidän eniten intialaisesta ruoasta.
34. Namaskaarin lounaalla on kevään aikana tullut käytyä kerran jos toisenkin. Nam nam.
35. Omat bravuurini löytyvät pastaruoista. Väitän, että teen aivan törkeän hyvää spagetti bolognesea. Ainakin mies on moneen kertaan nuollut lautasensa syönnin päälle. Se kai kertonee jotain...
36. Olemme syksyllä olleet naimisissa jo kaksi vuotta. Aika menee ihan hurjan nopeaan tahtiin. Vastahan me tapasimme!
37. Muistan monien ihmetelleen nopeaa kihlautumistamme ja naimisiinmenoamme, mutta meille nuo asiat olivat täysin luonnollisia. Emmekä tietenkään ole katuneet.
38. Haluaisin ottaa hääpäivämme uusintana, se oli niin hieno ja kaunis päivä, mutta meni ohi niin kamalan nopeasti.
39. Ainoa asia mitä hääpäivässämme olen vähän katunut on oman pukuni vuokraaminen. Minua harmittaa, etten saa hypistellä sitä muistolaatikoissani tai koskaan näyttää sitä mahdolliselle tyttärelleni tai vaikka miniälleni.
40. Mutta oli se vaan kaunis puku, eikä minulla varmastikaan olisi ollut varaa maksaa sitä kokonaan omaksi.
41. Pidän ulkonäössäni pitkistä ja suhteellisen hoikista sääristäni, siroista käsistäni ja silmistäni.
42. En pidä pömppövatsastani ja teini-ikäiselle paremmin soveltuvasta ihostani.
43. Luulin joskus, että yli-parikymppisille ei enää tulisi finnejä. Luulin väärin.
44. Minua harmittaa, että kuluneen vuoden väsymys näkyy kasvoissani syventyneinä ryppyinä ja tummina silmänalusina.
45. Olen aina kyllä sanonut, että rypyt ovat kauniita, mutta eivät ne enää omalla kohdallani niin kivoilta tunnukaan. Ainakaan vielä tässä iässä.
46. Olen miestäni pari vuotta vanhempi. Sitä ei kyllä huomaa missään. Välillä tunnen itseni jopa häntä nuoremmaksi, kun hän on niin järkevä ja aikuinen ja minä taas jotain ihan muuta.
47. Innostun helposti uusista asioista, enkä pelkää isojakaan muutoksia.
48. Äidiksi tulo on muuttanut minua varmasti paljon, mutten osaa itsekään enää sanoa että miten. Minun on välillä vaikea muistaa millainen olin ihmisenä ennen Puntin syntymää.
49. No, itsekkäämpi olin kyllä ainakin. Se kai se on ollut suurin syntini aina, itsekkyys ja itsekeskeisyys.
50. Olen todella huono pitämään yhteyttä ystäviini. Antaisin kyllä vaikka vasemman jalkani kaikkien heidän puolesta, mutta se, että välillä nappaisin luurin soittaakseni kuulumisia, tuntuu vaan niin vaivalloiselta. Voi kun kaikki vaan muuttaisivat tänne Lahteen.
51. Lahti on ollut minulle asuinpaikkana positiivinen yllätys. Tämä ei olekaan niin ruma ja tympeä, kuin miltä heti rautatieasemalta ulos astuessa voisi luulla.
52. Ihmisiin  on tosin ollut tottumista. Savossa asuneena kun on tottunut avoimuuteen ja välittömyyteen, on tietynlainen sulkeutuneisuus ja viileys ollut välillä vähän rankkaa.
53. Luulen, että oma suhtautumiseni toisiin ihmisiin ymmärretään täällä monesti väärin.
54. Toisinaan mietin yllämainitun laisia asioita ihan liikaa.
55. Olin nuorempana aika ujo ja hiljainen.
56. En vieläkään ole mikään huomion keskipiste, mutta pidän itseäni kuitenkin ihan sosiaalisena tyyppinä.
57. Rakastan laulamista.
58. Olen välillä harmitellut sitä, että jätin lauluopintoni konservatoriossa kesken.
59. Olin silloin vain niin in lööööv mieheeni, etten voinut keskittyä ja halusin viettää kaiken vapaa-aikani hänen kanssaan.
60. Tykkään myös kuorolaulusta, mutta en vielä ole löytänyt sopivaa kuoroa johon liittyä.
61. Lahden gospelkuoroon pääsin päri vuotta sitten, mutta kiinnostukseni kuoroa kohtaan lopahti heti ensimmäisissä harjoituksissani.
62. Olen kai nuorempana tottunut liian hyvään, kun meininki harjoituksissa ei tuntunut minusta ammattimaiselta. Minua ärsytti myös yhden tietyn henkilön jatkuva esiinnostaminen.
63. Kuoron pitää koostua ryhmästä, eikä siellä saa olla mitään tähtiä ja sooloilijoita.
64. En ole piirtänyt käsin pitkään aikaan. En tiedä osaanko enää.
65. Käteni ovat rutikuivat, sillä pesen niitä jatkuvasti, mutta en koskaan muista rasvata niitä.
66. En ole vieläkään laskenut, montako kenkäparia omistan.
67. Toivon kovasti ettein vappuna sada vettä. Meille on tulossa vieraita ja olisi mukava olla pihalla ja grillailla.
68. Olemme muuton jälkeen saunoneet lähes joka päivä. Se on vaan niin mukavaa.
69. Tein viikonloppuna pienen kasvimaan varastorakennuksemme taakse.
70. Kasvimaallani kasvaa salaattia, pinaattia, ruohosipulia, raparperia ja hernettä.
71. Kellarissa minulla on itämässä mansikan ja laventelin taimia.
72. Kompostimme ei toimi oikein. Se on täynnä oksettavia valkoisia kärpäsen toukkia. Agrimarketista neuvoivat miehelleni, että koko komposti on tyhjennettävä ja pestävä kuumalla vedellä.
73. Syypää kompostin toimimattomuuteen taidan olla minä, sillä menin liian aikaisessa vaiheessa laittamaan liikaa puutarhajätettä kompostiin. Sitä ei pitäisi laittaa kuin vasta sitten kun komposti kunnolla toimii, sillä puutarhajätteessä voi juuri olla mukana kärpäsen munia, jotka sitten lämpimään päästyään innostuvat.
74. Luin eilen uusinta Trendiä pihalla auringossa. Olen jo kasvoista vähän päivettynyt.
75. Vaikka se niin epäterveellistä onkin, pidän ulkonäöstäni huomattavasti enemmän ruskettuneena.
76. Solariumiin en kuitenkaan mene enää koskaan.
77. Aion mennä tänään pitkästä aikaa juoksulenkille.
78. Pidennyshiusten pesu on mielestäni ärsyttävää. Tai siis ei niinkään pesu, vaan se kuivatus. Käyn yleensä vasta illalla suihkussa ja viime aikoina nukkumaanmeno on viivästynyt vain sen vuoksi, että kuivattelussa kestää, ja kestää ja kestää...
79. Päänahkani kutiaa etenkin niskasta teippien alta.
80. En tiedä vielä mitä pukisin ylleni vappuna. Hiukset haluan kuitenkin löysille kiharoille.
81. Minulla on jälleen kerran hirveä matkakuume.
82. Tahtoisin käydä vaikka Tallinnassa. Olen käynyt siellä viimeksi 13-vuotiaana. Kaupunki on varmasti muuttunut niistä ajoista.
83. Englannissa asuessani minua luultiin aksenttini vuoksi pariin otteeseen Brummieksi (=birminghamilainen). Se tuntui aika hauskalta. En usko, että enää puhun niin taitavasti. Varsinkin puhuttu kieli tuntuu ruostuvan niin nopeasti.
84. Vaikka kirjoitin ranskasta E:n, en usko, että pärjäisin kyseisellä kielellä edes yksinkertaista keskustelua.
85. Tajusin muuten, että tämä blogini on jo yli puolivuotias, eikä asiaa ole juhlistettu mitenkään. No, juhlitaan sitten enemmän kun vuosi tulee täyteen.
86. Olen karistanut jo kaikki raskauskiloni. En silti ole vielä tyytyväinen painooni tai ulkomuotooni. Olen kyllä normaalipainoinen, mutta tahtoisin olla hieman kevyempi ja olemukseltani jäntevämpi ja ryhdikkäämpi.
87. En harrasta liikuntaa laihtuakseni, vaan saadakseni hyvän kunnon ja mielen.
88. Jos haluan laihtua, teen sen ruokavaliomuutoksilla.
89. En ole aikoihin käynyt salilla. Kyllä menee rahaa hukkaan käyttämättömästä jäsenyydestä.
90. Goji-marjat ovat pahoja, enkä muutenkaan ymmärrä tätä superruoka-hössötystä.
91. Odotan jo innolla, että saan kesällä salaattitarpeet ihan omalta pihalta.
92. Jos saisin, haluaisin nyt eteeni jotin hyvää grillattua lihaa/kanaa, fetasalaattia ja ison lasin villivadelmavichyä.
93. Taidan olla vähän nälkäinen.
94. Tässä on kulunut aika paljon aikaa, mutta Puntti vaan nukkuu yhä. Kummallista, yleensä aamupäikkärit ovat vaan puolituntisia.
95. En imetä enää päiväsaikaan, vain aamulla, illalla ja välillä ehkä kerran yössä.
96. Puntti heräsi äsken ja tähän tuki pieni tauko kun käytiin riisumassa ja syömässä. Kohta menen itsekin syömään, mutta tulin kuitenkin tekemään tämän loppuun ensin.
97. Popcornit ja vaniljajäätelö on suosikkini oudoista makuyhdistelmistä.
98. Nyt tekisi mieli katsoa dvdltä Beverly Hills 90210-sarjaa. Sisko, jos luet tämän, ota ne mukaan!
99. Omenankukka on lempikukkani. Olisin halunnut alunperin häämmekin toukokuulle, että olisin saanut kimppuuni omenankukkia. No, syyskuulle meni.
100. Taidan olla aika tavallinen tyttö.

Aurinkoista päivää kaikille! Taidan loppupäivän viettää taas ulkosalla. Jos vaan Puntti malttaa...

1 kommentti:

  1. Oon ihan samaa mieltä siitä, että vaatesuunnittelijoita (ja yleensä vaatealalle) koulutetaan ihan liikaa jengiä. Omista koulukavereista kyllä suurin osa on töissä, mä taidan olla ainoa kunnon lusmuilija :D No, osa kyllä vieläkin opiskelee ja osa on äitiyslomilla. Oisinpa tajunnu alan tyhmyyden sillon kun hain opiskelemaan :D

    VastaaPoista